Ferrari i norge

På denne siden kan du lese litt om Ferrari her i Norge, historien rundt importen av merket og hvilke unike kundeforhold som har eksistert mellom norske kunder og Maranello. 

De siste tilgjengelige tallene per dags dato viser at ved utgangen av 2016 var det 431 registrerte Ferrarier i Norge (SSB), og statistikken viser at bestanden øker med omlag 20-30 registrerte biler i året - dette tallet inkluderer nybilsalg og bruktimport. 209 av disse bilene er over 20 år gamle, 84 mellom 16-20 år, 23 mellom 12-15 år, 39 mellom 8-11 år, 51 mellom 5-7 år og 25 biler under 4 år gamle. 

Under kan du se et kart som illustrer hvor de ulike Ferrariene i Norge befinner seg pr. 2016.

kart norge.png

Opp igjennom årene er det flere som har forsøkt å etablere salgsvirksomhet for Ferrari i Norge. Knut Christian Hallan drev formidling av Ferrari på sent 90-tall. Etterhvert slo han seg sammen med Paal Christian Myhre startet La Strada på Rodeløkka. Våren 2000 flyttet de ut i det som nå er Autostrada Sport sine lokaler på Billingstad. I august 2000 fikk La Strada agenturet fra Ferrari i Norge (før den tid gikk alle biler gjennom det danske selskapet Damgaard -Nielsen) - vi hadde altså nå det første spesialverkstedet og salgslokale for Ferrari på plass her på berget. La Strada fikk aldri de økonomiske resultatene som krevdes for å drive videre, og driften ble avviklet i 2003. 

Autostrada med utspring i Skien hadde på dette tidspunktet begynt å tufte med Ferrari salg. Det som var en italofil forretning med Alfa Romeo formidling begynte gradvis å formidle salg av Ferrari via avdelingen på Skøyen og Skien, etter at Gisle Valen kom i kontakt med Ferrari. De hadde allerede solgt flere nye biler til sine kunder. Etterhvert flyttet Autostrada fra Skøyen inn i La Strada sine tidligere lokaler i Asker; Autostrada Sport og autorisert Ferrariverksted ble grunnlagt. Lansering av satsningen på Ferrari og Maserati fant sted på den minnerike bilmessen Bil07. I september 2016 kjøpte Autoxo AS ut Autostrada Sport fra Autostradagruppen, og Autoxo Sport ble etablert i samme lokale og stab fra Autostrada Sport. Agenturavtalen med Ferrari og status som merkeverksted for Ferrari er videreført, og Autoxo Sport er blitt en av klubbens hovedsponsorer og samarbeidspartnere.

Fra Autostrada 10 års jubileum i 2005

Fra Autostrada 10 års jubileum i 2005

Spesielle ferrari i norge

Norge har aldri vært et mekka for superbilsamlinger. Likevel har vi hatt mange unike Ferrarier på norsk asfalt. Det har vært noen av verdens mest velholdte eksemplarer 288 GTO, F40, F50 og Enzo å se på norske veier. Vi har hatt Daytona, flere typer 250, og California og ikke minst Dino rullende mellom bakkar og berg. Dessverre er det slik at med den enorme prisutviklingen og etterspørselen for disse unike samlerobjektene på verdensbasis, så forsvinner biler med norsk historikk gradvis ut av landet. Ferrari Classiche har vært i Norge og taksert flere biler før de sendes ut til nye eiere utenlands. I 2018 er det registrert 5 forskjellige Ferrari 250 chassis på skilt i Norge, og 3 Ferrari 330 GT 2+2. Det er 2 Ferrari 246 Dino på skilt, og nå kun én F40. Det er én Ferrari Daytona som per dags dato er registret, og 2 Ferrari 512BB. I tillegg er det én Ferrari Enzo på skilt. Utover dette kan det være biler som er lagret, eller avregistret for restaurering og vedlikehold.

Av nyere biler, er det én LaFerrari som er kjøpt annenhånds og tatt inn til Norge, men denne er [enda] ikke registrert. Opprinnelig ble tre biler tildelt norske kunder, ikke inkludert denne. Kun én av de "norske" LaFerrari er igjen hos sin opprinnelige eier i dag, og det eksemplaret kan lett identifiseres med sitt norske flagg på dashbordet. Kun en håndfull nordmenn har eid nyere spesialmodeller fra Ferrari, vi kjenner til to 599 GTO i utlandet, én nordmann med 458 Speciale A i utlandet, og én nordmann som faktisk har F12tdf på norske skilt. Utover dette går det nå en håndfull Tailor Made Ferrari på norske skilt - og flere er på vei.

Det er flere nordmenn som har vært kunder i Ferraris helligste avdeling; Corse Clienti. Mange husker kanskje presseoppslagene fra når Petter Solberg fikk prøve Schumachers F2005 på Fiorano. Dette var på daværende tidspunkt bilen en nordmann hadde i Ferraris F1 Clienti program. Senere har flere nordmenn vært aktive i Corse Clienti igjennom XX programmet (1 eksemplar FXX, 2 eksemplarer 599XX). For 2018 vil flere nordmenn delta i Passione Ferrari Club Challenge konseptet til Ferrari, med egne innkjøpte Ferrari 488 Challenge. 

Scuderia Ferrari for første gang på norsk jord under Rudskogen Motorfestival 2013

Scuderia Ferrari for første gang på norsk jord under Rudskogen Motorfestival 2013